Tips bayar hutang PTPTN

Tips bayar hutang ni sama je samada bayar hutang pinjaman peribadi ke, hutang kawan ke, hutang belajar ke, sama je trik dia.

Yang penting diri sendiri nak bayar atau tidak?

Tidak cukup wang bukan satu alasan yang kuat sebab cuba bayangkan jika kita sendiri bagi hutang kat orang.

Tak perit ke menanti dan menanti harapan pembayaran yang tak kunjung tiba kan.

Okeh tips dia nak bayar hutang ni boleh di senaraikan seperti berikut:

1. Pejam mata keras hati – jangan sayang duit sangat, kan duit orang tu

2. Fikirlah orang lain pun nak pakai duit jugak – bukan kita sorang je pakai duit nih

3. Jangan berkira sangat – orang yang bagi hutang kalau berkira belum tentu kita dapat pinjam

4. Tak cukup wang? – bayar sikit sikit dulu secara konsisten tak kisah la berapa pun nak tunjuk komitmen kita ni serius tak nak membayar

5. Timbangrasa sikit – duit yang kita pinjam tu hak orang lain.

Jika kita tak tunaikan hak orang lain, tak berkat rezeki kita.

Dahlah kena bayar zakat pendapatan, belum lagi tolah hak orang lain dalam harta kita.

Ibaratnya jika tak bayar hutang, kita ni dah aniaya orang lain.

2 thoughts on “Tips bayar hutang PTPTN”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *