Resepi cara buat air untuk perniagaan air balang

Nak cari duit lebih? Jom buat perniagaan air balang!

Jangan main-main, jual air je pun dah boleh kalahkan gaji eksekutif kat opis tu hah!

Kalau ikut kata penjual air di bazar ramadhan tu dia ada cerita lengkap macam mana dia boleh susun strategi menjual air kat bazar.

Dia jual air 3 balang je! Lepastu kat satu tempat je! Bukan banyak tempat pun tapi boleh dapat untung sampai RM7k.

Aitt…tak tercabar ke?!

Itu baru jual runcit je ek.

Ini ada cerita pulak mamat supply air balang untuk kenduri.

Satu balang RM120. Sekali kenduri kahwin, tuan rumah order sampai 20 balang.

Senang-senang je dapat RM2400 dalam masa sehari tapi kena usaha la. Tolak kos ais serta bahan-bahan, lebih kurang RM1,000. Bila kira untung bersih ada la dalam RM1400 sehari je tu. Lebih kurang sama dengan gaji kerani/ operator kilang yang kerja selama sebulan.

Perghhh …

Bila buat bisnes air balang ni especially kalau dapat order untuk kenduri orang kahwin, itu memang kira bonusla. Tapi kalau tak dapat pun boleh jual air hari-hari pun boleh dapat untung dalam RM2-3k sebulan. Bila masuk bulan puasa. In shaa Allah untung boleh cecah sampai RM 5-10k sebulan.

Sebab tu la kan jika kita perlu nak tunai cepat memang boleh jual air balang ni.

Cumanya kadang-kala, kita ni fikir terlampau banyak sangat. Lebih-lebih lagi bila fikir pasal nak buat bisnes! Kita selalu fikir nak buat bisnes yang canggih-canggih. Kalau boleh bila nak buat bisnes, mesti kena buat bisnes yang orang lain belum buat konon-kononnya supaya takde persaingan. Baru boleh maju katanya!

Tak tahulah siapa yang ajar macam tu? Tapi perasan tak, ada brader jual air balang tu rilek je. Apa yang dia buat pacak khemah depan rumah then buat air pastu jual. Dalam sebulan dapat juga dia RM2-3k berbanding member satu lagi yang tak habis-habis fikir nak buat bisnes apa yang best, yang meletop! yang orang lain belum buat!

Jangan susah-susah… hidup ini simple je sebenarnya. Jual sahaja benda yang orang lain sudah biasa beli. Kan ianya lebih mudah daripada kita jual benda yang orang tak pernah nampak atau beli sebelum ini. Contohnya nak jual air mangga lebih mudah dari kita cuba jual air susu kuda perisa tongkat ali!

Huhu …kan.

Cumanya, kita perlulah ada sedikit strategi & teknik untuk melariskan jualan…. Macam mana nak tahu teknik & strategi tu? Kenalah timba ilmu dan korek rahsia dari otai-otai yang sudah pernah buat bisnes air balang. Macam dah citer kat atas tadi, sudah ada otai yang sudi nak kongsikan rahsia, macam mana dia boleh jana untung RM7k sebulan.. dengan hanya berniaga 3 balang air je.

Nak murah sikit boleh kasi diskaun satu balang RM100 dan kalau tuan rumah tempah 10 balang sekaligus untuk kenduri kahwin, biasanya kita akan bagi harga RM800 je. Baru ada promotion spesel.
.
Tolak kos ais serta bahan-bahan, lebih kurang RM300. Jadi, untung bersih dapatlah dalam RM500.. itu baru sehari je tu.
.
Kalau tiap-tiap minggu dapat tempahan bolehlah dapat dalam RM2-4 ribu sebulan.
.
Bila buat perniagaan air balang ni kalau dapat order untuk kenduri orang kahwin ke? Hari sukan sekolah ke? Open house ke? itu memang kira bonusla.

Tapi kalau tak dapat pun pun tak mengapa. Jual air hari-hari kat tepi jalan pun boleh dapat untung dalam RM2-3k sebulan.

Satu balang RM100.. tapi kalau tuan rumah tempah 10 balang sekaligus untuk kenduri kahwin, biasanya kita akan bagi harga RM800 je!
.
Tolak kos ais serta bahan-bahan, lebih kurang RM300.. Jadi.. untung bersih..Dapatlah dalam RM500.. itu baru sehari je tu..
.
Kalau tiap-tiap minggu dapat tempahan… bolehlah dapat dalam RM2-4 ribu sebulan.
.
Bila buat bisnes air balang ni.. Kalau dapat order untuk kenduri orang kahwin ke? Hari sukan sekolah ke? Open house ke?… itu memang kira bonusla.. .
.
Tapi kalau tak dapat pun.. Jual hari-hari kat tepi jalan pun boleh dapat untung dalam RM2-3k sebulan.

Memang berbaloi kan buat perniagaan air balang ni.

resepi air balang

Perniagaan air balang jadi tarikan di bazar ramadhan

Hampir setiap bazar Ramadan yang dikunjungi ada perniagaan air balang, dapat disaksikan macam-macam kaedah, strategi serta kreativiti peniaga untuk melariskan jualan bisnes air balang. Di Melaka, seorang anak muda, Mohd Khairi Atan, 27 tahun ada caranya tersendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *