Perodua Aruz – apa beza dengan Honda BR-V, Toyota Rush dan Proton X70 dalam pasaran Malaysia




Perodua baru sahaja membuka tempahan bagi SUV terbaru mereka iaitu Aruz, yang boleh didapati dalam dua varian iaitu X dan AV. Dengan harga anggaran yang bermula dari RM72,200 tidak termasuk insurans, model tujuh tempat duduk ini memberi tanda penyertaan semula Perodua dalam segmen tersebut, di mana sebelum ini ia pernah disertai oleh Nautica dan Kembara.

Sudah tentu, Aruz bukanlah satu-satunya model seperti itu yang berada dalam pasaran sekarang, dan ia perlu bersaing dengan beberapa model lain. Paling jelas pastinya adalah Honda BR-V, iaitu sebuah model yang sudah berada dalam pasaran sejak Januari 2017, dan masih popular di kalangan orang ramai yang memerlukan SUV tujuh tempat duduk permulaan.

Satu lagi pesaing adalah model yang digunakan sebagai asas untuk Aruz sendiri iaitu Toyota Rush, dengan banyak cirinya adalah sama, terutamanya enjin dan transmisi. Rush diperkenalkan Oktober tahun lalu, dengan harga jangkaan RM93,000, menjadikannya lebih mahal berbanding Aruz.

Sekadar untuk perbandingan juga, sengaja kami letakkan sekali Proton X70 yang baru dilancarkan dalam pasaran Malaysia, tetapi anda harus ingat SUV ini terletak dalam segmen C dan lebih mahal – bermula dari RM99,800 – jadi janganlah terlalu serius untuk mengambilnya sebagai pesaing terus Aruz. X70 yang kami letak dalam jadual ini juga adalah varian paling tinggi Premium 2WD.

Sumber: Paul Tan’s Automotive News

[PERHATIAN!] Nak Contoh Ayat Jualan FB dan Instagram SEGERA? Hanya COPY, ADJUST & PASTE Ayat Jualan Ini untuk Mula Promote Produk dan Servis Anda HARI INI! ---> Apply Template Ayat Jualan Ini di Akaun FB Profile / FB Group / Instagram Anda SEKARANG dan Lihatlah Bagaimana Hasilnya!

About Azam Mohd 699 Articles
Penulis blog merupakan blogger sambilan. Blog ini juga menerima artikel dari penulis luar yang ingin menunjukkan bakat atau ingin memasarkan produk dan servis masing-masing di blog ini secara PERCUMA sebagai aktiviti CSR dan dakwah. Sila hubungi penulis jika berminat.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*