Mazda Premacy MPV kompak dan padat

Mazda Premacy adalah MPV kompak dan kereta import yang dibina oleh pengeluar Jepun Mazda dari tahun 1999.

Generasi pertama Premacy dibina di Jepun dan dieksport ke Eropah dan Asia. Versi re-badged dijual oleh Ford di beberapa pasar Asia (termasuk Jepun) sebagai Ford Ixion atau Ford MAV.

Generasi kedua seterusnya dijual di luar Jepun sebagai Mazda5. Ford Lio Ho di Taiwan, yang memasang Mazda5 untuk pasaran tempatan, menyesuaikan versi yang dicadangkan sebagai Ford i-MAX pada tahun 2007.

Generasi pertama Premacy adalah dua atau tiga baris, lima atau tujuh penumpang kenderaan, manakala generasi kedua menambah barisan ketiga tempat duduk hingga enam penumpang dalam bentuk Amerika, dan tujuh penumpang di luar Amerika Syarikat. Kedua-dua generasi ini mempunyai lantai bersebelahan, lipat atau baris kedua yang boleh dilepas, dan kerusi belakang lipat.

About Azam Mohd

Penulis merupakan blogger sambilan menulis tips untuk memberi motivasi diri kepada para pengunjung supaya dapat merasa erti hidup dari yang biasa-biasa kepada yang luarbiasa. Bangkitlah dari dalam diri untuk bertindak mencapai impianmu menjadi orang yang memberi manfaat buat ummah!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *