Hikmah sakit hapus dosa

Ini memang ajaib. Sakit hapus dosa. Korang mesti selalu dengar yang sakit ni yang dijatuhkan atas seseorang mungkin bala kerana orang tersebut dulunya masih muda banyak berbuat kesalahan. Dalam hati kita kata, tu lah balasan dari Allah swt, terimalah. Tapi adakah korang tahu hikmah disebalik sakit tersebut? Dari pandangan negatif, ya, sakit tu mcam balasan…

Rahsia buka pintu rezeki paling asas memang rugi kalau korang tak nak ambil tahu

Ini adalah asas pintu rezeki. Konsep rezeki ini adalah berdasarkan kejar akhirat, dunia akan mengejar kita. Semua orang mahu rezeki cuma bukan semua orang sanggup nak buat perkara yang buka pintu rezeki. Kebanyakan kita menganggap usahalah yang mendatangkan rezeki. Seeloknya janganlah membandingkan dengan rezeki bukan Islam. Mereka tidak solat tetap dapat rezeki. Jangan samakan. Orang…

Kenapa rezeki sempit, ini jawapan yang anda mesti tahu

Kenapa rezeki sempit? Faktornya adalah datang dari diri kita sendiri. Dosa-dosa kitalah yang sebenarnya menjadi perisai kepada rahmat yang Allah swt sudah sediakan untuk kita. Cerita ini adalah kisah benar. Mungkin dah pun terjadi pada diri sendiri cuma selalunya kita menganggap tidak ada apa-apa dan teruskan kehidupan macam biasa kerana tidak ada masa hendak berfikir…

Peluk Islam bukan ertinya kita masuk Melayu

“Saya hilang identiti sebagai etnik dusun hampir 20 tahun. Bagi saya masuk Islam seperti masuk melayu. Saya seperti tidak peduli lagi dengan identiti bangsa saya. Namun setelah disedarkan oleh Hj Nicholas Sylvester Muhammad Abdullah baru saya tersedar bahawa Islam tidak menghalang budaya yang tidak bercanggah dengan syarak”. Begitulah luah hati Laura Firanty ketika menyampaikan ucapan…

Bantulah saudara yang rindu nak peluk Islam dengan santun dan berhikmah

Lewat petang itu, kami merancang untuk bertemu. Kebetulan pula hari ini, aku ke kursus berhampiran tempat kerjanya. Seingat aku, ini kali kedua kami bertemu. Sebelum ini, temanku yang lain ada bertemu dia kerana jarak rumah kami yang agak jauh. . Seusai kursus, aku terus mengambilnya di rumah sewa. Di dalam kereta, dia membuka bicara. Bertanya,…