Cara kumpul duit beli phone

Ada satu cara jimat duit gaji yang paling mudah.

Ini basic tapi takde yang sanggup buat.

Caranya ialah dengan rekod belanja bulanan.

Ambil satu kertas.

Tulis satu tajuk besar atas – GAJI SAYA = RMXXXX.XX

Kemudian dibawahnya tulis senarai duit keluar beli apa.

Contoh:

  1. Makan = RMXXX.XX
  2. Bil api = RMXXX.XX
  3. Bil air = RMXXX.XX
  4. Astro + RMXXX.XX
  5. Minyak kenderaan = RMXXX.XX
  6. etc

Lepas senaraikan semua tu ambil masa sikit tenung-tenung.

Adakah belanja makan kita tu ok ke atau dah terlebih bajet.

Gitu juga tengok belanja yang lain-lain jugak.

Ada tak mana-mana belanja tu yang boleh kita kurangkan.

Sebabnya selama ni kita tak sedar.

Takde duit cucuk, bayar itu ini.

Lepas tu, takde duit cucuk lagi.

Kita main bayar apa je yang perlu dibayar tanpa buat penilaian.

Adakah apa yang kita bayar tu perlu samada betul-betul perlu atau jika takde pun tak apa.

Cuba fikir.

Ni apalagi bila terfikir nak beli phone nak cekau duit banyak tu.

Melainkan nak korek duit dari gaji la kan.

Mesti dan mesti fikir jalan cara kumpul duit beli smartphone.

Tak mustahil.

Semua boleh.

Bukan setakat nak beli phone barang lain pun boleh.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *